מה ההבדל בין שרת וירטואלי לשרת יעודי

# שרת וירטואלי שרת יעודי
גמישות חומרתית כל שינוי חומרתי מאופשר תוך כדי עבודה, ישנם שינויי חומרה נקודתיים שמצריכים ריסטארט ולכן ה downtime המכסימלי של שרת וירטואלי בעדכוני חומרה הינו כ חצי דקה עד דקה.

מרגע הבקשה של תוספת חומרתית ועד ביצוע בפועל מינימאלי הינו כ 5 דקות

כל שינוי חומרתי של השרת מצריך כיבוי פיזי של השרת היעודי, הוצאת השרת מהארון תקשורת, התקנת הרכיב הפיזי והעלאה מחדש לש השרת, עדכוני חומרה בד"כ גורמים לdowntime של כ 15 דקות, תלוי ברכיב. אך לעומת זאת הוספה של כונן קשיח לא מצריכה שום כיבוי ושום הפעלה מחדש.

מרגע הזמנה ועד ביצוע בפועל – זמן מינימאלי הינו כ 4 ימים, מאחר וצריך להזמין מהיבואן את החלק, ומצריך הורדת שרת מה שמבצעים בד"כ בשעות 00-05 לפנות בוקר ובתיאום עם בעל השרת.

ביצועים ביצועי השרת הוירטואלי הינם קרובים אם לא זהים לשרת היעודי, זה כמובן במגבלת החבילה שבחר הלקוח. כיום עם מערכות וירטואליזציה מתקדמות הביצועים לא נפגעים והשרת הוירטואלי פונה ישירות לרכיב החומרתי ללא מערכת הפעלה החוצצת בדרך, מה שגורם לכך שלא יהיו הפרשי ביצועים בין שרת יעודי לשרת וירטואלי עם אותו המפרט. ביצועי השרת הינם בדיוק מה שרכשתם, השרת הוא שלכם לבד, החומרה של השרת משרתת ב 100% את הצרכים והאפליקציות שאתם מריצים על השרת.
מחיר לשרת וירטואלי יש יתרון בכך שהמחיר שלו הוא חודשי, ובחברות מסויימות הוא אף ללא התחייבות, זה יתרון עצום כי זה מאפשר לעסק שלך לחשב תזרים מזומנים שנתי ברור, ולא לפחד לקחת סיכונים של מספר חודשים.

מחיר של שרת וירטואלי קטן עומד על כ 100 ש"ח, מה שזול משמעותית מרק אחסונו של שרת יעודי!.

קניית שרת יעודי הינה השקעה חד פעמית גדולה, בד"כ בקנייה זו קונים את השרת שיהעסק יצטרך עוד שנתיים (בהנחה והשאיפות שלכם יתממשו) ולכן אתם משתמשים על שרת חזק בהרבה מהצורך שלכם בשנתיים הראשונות. ההוצאה החד פעמית נעה בין 10,000 ש"ח ל 20,000 ש"ח ויותר, תלוי בתקציבים ובדרישות. לאחר מכן עלות אחסון בחוות שרתים של שרת יעודי עומדת על כ 300 ש"ח בחודש.

לעומת זאת ניתן להשכיר שרת יעודי במספר חברות בארץ, אך לרוב השכרת שרת יעודי כרוכה בהתחייבות ולכן מדובר על סיכון.

אמינות שרת וירטואלי יחסית מאוד אמין, אך ככל שישנם יותר נקודות כשל בדרך, כך האמינות יורדת, כלומר שרת וירטואלי מאוחסן על שרת פיזי, אם בוצע עדכון למערכת ההפעלה של השרת הפיזי ומעוניינים לבצע בו ריסטארט, השרתים הוירטואלים יפלו גם כן, הדבר ב"דכ בשרתים גדולים מצריך downtime של כ 3 דקות.

עד כאן כאשר הדברים מתוכננים אז העדכונים מבוצעים בשעות הלילה, אך אם מדובר בכשל במערכת הוירטואליזציה המבוססת שרת בודד, כל השרתים הוירטואלים שעליה נופלים כאשר המערכת וירטואליזציה נופלת.

לעומת זאת אם המערכת וירטואליזציה מבוססת מספר שרתים (ושרת אחסון), אם שרת פיזי אחד נפל השרתים הוירטואליים מועברים באופן אוטומטי לשרת אחר מבלי שהורגשה נפילה בכלל!

ניתן לראות עוד מידע בארכיטקטורת מערכת וירטואלית

 לשרת יעודי אין פגיעה באמינות ממערכות הפעלה שכנות וכו', לעומת זאת אם השרת היעודי נופל, המשמעות downtime מיידי! אם מעוניינים להמנע מ downtime ניתן להגדיר שרת משני שיהיה failover (שרת שתופס את המקום של השרת הראשי כאשר השרת הראשי לא מגיב). או לחילופין ניתן להכניס שרת יעודי נוסף וloadbalancer בין 2 השרתים היעודיים.
תחזוקת חומרה כל תחזוקת החומרה מתבצעת על בסיס אנשי התמיכה של החברה ממנה אתם שוכרים את השרת הוירטואלי, עליהם גם מוטלת האחריות לראות שהשרת לא עמוס מדי (ואם עמוס להוסיף עוד שרתים פיזיים לארכיטקטורת וירטואליזציה) או לשדרג את השרתים הקיימים. לרבות החלפת כוננים קשיחים אחת לשנתיים בשרתים עמוסים. ביצועי החומרה אינם ניתנים לחיווי על ידי משתמש חיצוני, ולכן ניטור ביצועי החומרה וצרכי שידרוג לא ניתנים על ידי החברה המאחסנת, לכרן באחריות הלקוח להחליט מתי צריך שדרוגי חומרה ואיזה שדרוגים.
תמיכה במערכות הפעלה ניתן להתקין על שרת וירטואלי כל מערכת הפעלה שהשרת הוירטואלי עונה על דרישות המינימום שלה. ניתן להתקין על שרת יעודי כל מערכת הפעלה שהשרת היעודי עונה על דירשות המינימום שלה.
גיבויים, נקודות חזרה גיבויים רגילים כמו בשרת יעודי, אך ינן אפשרויות להגדיר נקודות חזרה ברורות לשרת הוירטואלי, ובכך בנפילה קריטית ניתן לחזור לנקודות אלו, מה שקורה בפועל הוא שהשרת הוירטואלי מפסיק לכתוב לכונן הקשיח שמוגדר לו, ופותח כונן קשיח חדש ששם כותב רק את השינויים, כך שאם אנו רוצים לחזור אחרוה אנו רק מוחקים את הכונן עם השינויים, וחזרנו גרסה אחורה, לעומת זאת אם אנו מבצעים גרסה כל יום, אנו מגדילים את כמות ה"כוננים" שהשרת הוירטואלי עובד מולם ובכך נפגעים במעט הביצועים, כמו כן נפילה של אחד ה"כוננים" בדרך הינה מאוד משמעותית! (יכולה לפגום בכל המידע שבא אחריו) גיבויים רגילים ונקודות חזרה רגילות על בסיס מערכת ההפעלה (לדוגמה ב windows נקודות חזרה כאשר יש כשל בהתקנה כל שהיא)
נפח אחסון  \ כונן קשיח ארכיטקטורת שרתים וירטואליים לרוב ניזונה משרת אחסון נוסף שלו כמות אחסון נתונים עצומה, ושרידות נתונים גובהה, ולכן לרוב מבחינת הלקוח גודל ה HD נחשב ללא מוגבל. נפח הכונן הקישח תלוי במספר הכוננים, ארכיטקטורה וגודל של הכוננים על השרת, לרוב השרתים ניתן לשים 4 כוננים, נניח וכל כונן של 2T, ואנו בארכיטקטורה של RAID5 (שרידות נתונים טובה – אם קרס HD אחד השרת לא קורס וממשיך כרגיל) אז הנפח הפיזי המקסימלי של השרת הינו 6T, נפח עצום, אך עם שרת וירטואלי ניתן להגיע לנפחים מטורפים בהרבה בהגדרות בודדות.
ethernet failover ניתן להגדיר במערכת הוירטואלית כרטיס רשת וירטואלי שיכנס לעבודה במידה ונפל הכרטיס רשת הפעיל. ניתן להגדיר כרטיס רשת משני שיכנס לפעולה אם נפל הכרטיס רשת הראשי. אך הדבר כרוך בSWITCH תומך על ידי החברה המאחסנת. כמו כן מצריך הגדרות גם על ה SWITCH וגם על השרת הוירטואלי.
failover server ניתן לרכוש עוד שרת וירטואלי ובנפילת השרת הראשי השרת הוירטואלי יכנס לתוקף, תמיכה במערכת הוירטואלית לכך. מצריך רכישת שרת נוסף ו switch תומך על ידי חברת האחסון.

 

לסיכום:

מה עדיף שרת וירטואלי או שרת יעודי ?

אנו תמיד ממליצים ללקוחות חדשים להתחיל בשרת וירטואלי, כך מפחיתים את הסיכון של העסק ויודעים במדויק את תזרים המזומנים (אין הוצאות לא צפויות על חומרה שהתקלקלה), גם משתמשים בדיוק בשרת שמשלמים עליו, ולא קונים שרת חזק מאוד שישמש אותנו במלואו רק עוד שנתים שלוש.

לרוב שרת יעודי זול יותר משרת וירטואלי אם משתמשים בכל המשאבים שלו, אך לרוב משתמשים רק בכ 20% מהיכולות של שרת יעודי ולכן עדיף להתחיל עם שרת וירטואלי.

 

מתי השרת הוירטואלי שלי כבר לא מספיק ואני צריך לעבור לשרת יעודי ?

אנו ממליצים ללקוחות שלנו לעבור לשרת יעודי כאשר העלות של שרת חדש לחודש (על פני 12 תשלומים) ועוד האחסון שרת שרת יעודי, יהיה מחיר זול יותר משרת וירטואלי מקביל. סדר גודל: שרת וירטואלי במחיר של 2000 ש"ח בחודש? זה הזמן לשקול מעבר לשרת יעודי!